۱۰ مورد از معروفترین ویلاهای ایران

۱۰ مورد از معروفترین ویلاهای ایران:

معروفترین ویلاهای ایران امروزه توسط منابع متفاوتی اعلام می شود. برخی از این ویلا ها در جشنواره های معماری شرکت کرده اند و توانسته اند مقام کسب کنند،و برخی دیگر به خاطر شخص معمار و طراحشان شهرت یافته اند.در این میان برخی از این ویلاهای معروف ایران به دلیل وجود یک المان خاص در طراحی به شهرت دست یافته اند.البته باید توجه داشت که برخی از این ویلا های معروف در ایران با پروسه بازسازی خود به این جایگاه دست یافتند.
در این مقاله  از هلدینگ آژند آشیانه سعی بر آن داریم که برخی از معروف ترین ویلاهای ایران را معرفی کنیم:

۱.ویلای معروف مشا

محل ساخت دماوند
سال ساخت:۱۳۹۴

شرکت مشاور: مهندسین مشاور معماری موج نو

ویلای معروف مشا در شهر دماوند واقع شده است که متشکل از سه مکعب می باشد که حول یک محور با چرخش آنی بنا شده است.با توجه به سایت و محل قرار گیری زمین که در سراشیبی تندی واقع شده بود منظره ایجاد شده بی نظیر جلوه می نمود لذا در این پروژه سعی بر آن شده تا تمام فضای کوهستانی در پنجره هایی از سقف تا کف نمایان شود.

۲.طراحی عمارت ایرانی سبز

محل ساخت بوشهر
مرمت و بازسازی

شرکت مشاور: دفتر معماری اِو

عمارت و ویلای سبز بوشهر ازجمله آثاری است که به واسطه مرمت و بازسازی زیبایی که داشته است توانست جوایز معماری را از آن خود نماید.که انجام این پروژه در چهار مرحله  از بررسی وضع اولیه و تقویت سازه ای تا الحاقات انجام پذیرفت و در نهایت با استفاده از فرهنگ بومی منطقه به صورت امروزی تبدیل گردید.

۳.خانه ی رو در رو

محل ساخت: شهر اندیشه
سال ساخت:۲۰۲۰

شرکت مشاور: استودیو معماری گرا

ویلا رو در رو یکی از ویلا های بازسازی شده در شهر اندیشه تهران می باشد که در آنجا بیشتر ساختمان ها به صورت دو و یا سه طبقه می باشند و دارای ضوابط شهرداری مختص خودش می باشد.وجود تراس با قابلیت باز و بسته شدن و ایجاد فضای سه بعدی در نما از ویژکی های برجسته این ویلا می باشد.

۴.ویلای معروف برادر کوچک تر

محل ساخت : لواسان
شرکت مشاور: دفتر معماری دیگر

ویلای برادر کوچکتر در منطقه لواسانات تهران در فضایی در حدوو۸۱۲ متر مربع بنا شده است. بزرگترین چالش برای طراحی و اجرای این سازه محل قرار گیری زمین مورد نظر بوده است که به طور کامل در گودی قرار داشته است و نه تنها مشرف بودن سایر همسایه ها را باید مدنظر قرار می گرفت بلکه ساره ای باید طراحی می شد که با توجه به موقعیت قرارگیری نسبت به سایر ساختمان ها دیده میشد.

۵.ویلای معروف هفت سنگان

محل ساخت قزوین
سال ساخت:۱۳۹۶

شرکت مشاور:سهراب رفعت و همکاران

ویلای هفت سنگان در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع در شهر قزوین طراحی و اجرا شده است که زیر بنایی در حدود ۷۲۰ متر در آن قرار گرفته است. ویلای مذکور شامل دو طبقه بر روی زمین و یک طبقه در زیر زمین می باشد.که ارتباط طبقات از طریق پله و ویدی می باشد که باعث چرخش هوا در سطح ویلا نیز می باشد.

۶.ویلای دو گانه

محل ساخت صفادشت
متریال:شیشه ، فلز،آجر

شرکت مشاور: دفتر معماری دیگر

ویلای دوگانه صفا دشت در مساحتی بالغ بر ۲۲۰۰ متر مربع بنا شده است که معماری آن نشان دهنده شکاف نسلی می باشد که این امر در طراحی این نما به صورت قابل ملموسی دیده می شود اما در کنار آن به تفاوت این دو نما به زیبایی در کنار هم آورده شده است.

۷.طراحی ویلای ایرانی رج

محل ساخت: کیش
متریال: آجر_سیمان

شرکت مشاور: دفتر معماری آفرینش طرح پایدار

ویلای رج در جزیره کیش به مساحت حدودا ۲۵۰ متر مربع در منطقه بومی نشین جریزه احداث شده است .استفاده از شناشیر که یکی از عناصر معماری در جنوب ایران مخصوصا در بوشهر می باشد در طراحی این ویلای زیبای ایرانی به چشم میخورد.نحوه طراحی حجم هندسی، قرار گرفتن آجرها و به طور کل سبک طراحی و معماری سازه کاملا با آب و هوای منطقه و وجود آفتاب های شدید هماهنگ می باشد.

۸.خانه ای برای یک دوست

محل ساخت لواسان
سال ساخت :۱۳۸۶

شرکت مشاور: دفتر معماری دیگر

طراحی ویلای خانه ای برای یک دوست در زمینی به مساحت حدودا ۳۷۵ متر مربع در منطقه لواسانات بر روی زمینی شیب دار طراحی و اجرا شده است.عمده متریال استفاده شده در این پروژه بتن می باشد و قسمت های مختلف آن مانند قوطی کبریت های روی هم گذاشته شده از بر روی یکدیگر قرار دارند.

۹.ویلای جذاب دشت چهل

محل ساخت مشا.دماوند
سال ساخت:۲۰۱۹

شرکت مشاور: دفتر معماری ۵۱-۳۵

استفاده از نور طبیعی ،تسلط به فضای بیرونی و هماهنگی با آب و هوای سردسیر منطقه از جمله مواری است که در این ویلای جذاب و خاص به چشم می خورد.استفاده از تکنولوژی جذب نور خورشید و ایجاد و تامین انرژی یکی دیگر از نقاط قوت این ویلا می باشد.وجود کنسول در بین طبقات نیز از ویژگی های بارز طراحی این ویلا می باشد.

۱۰.ویلای مایان

محل ساخت:مشهد
سال ساخت:۲۰۱۹

شرکت مشاور: افشین خسرویان و همکاران

ویلای مایان برگرفته از سبک معماری کهن ایران به همراه تلفیقی از معماری مدرن می باشد.توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی یکی ار مهمترین مواردی است که در طراحی این ویلای زیبا به چشم می خورد.استفاده از کاهگل منطقه در این بنا به چشم میخورد.وجود ایوان و پدیده دودکشی در فضای ویلا باعث کاهش مصرف انرژی در آن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید